Serdecznie zapraszamy do lektury Poradnika początkującego pisarza – przygotowanego przez dwie debiutujące pisarki Monikę Magoską-Suchar i Sylwię Dubielecką, których książka – Klątwa przeznaczenia, w tym miesiącu zagościła na półkach księgarni i którą mieliśmy przyjemność objąć swym patronatem! Niezależnie od tego, czy mieliście już okazję ją przeczytać (jeżeli nie, serdecznie zachęcamy do nadrobienia zaległości – naprawdę warto ;)) zapraszamy do lektury poniższego poradnika. A autorkom serdecznie dziękujemy za poniższy tekst, z którym powinien zapoznać się każdy początkujący pisarz.

Gdy poproszono nas o udzielenie rad debiutantom, w pierwszej chwili pomyślałyśmy: Jak to? Przecież same jesteśmy na początku kariery pisarskiej, nasza powieść „Klątwa Przeznaczenia” dopiero co się ukazała, a my nie wiemy nawet, jak potoczą się jej losy. Zaraz jednak przyszła inna refleksja- choć wciąż się wspinamy, to przecież jeden szczyt już zdobyłyśmy- spełniłyśmy marzenie o wydaniu naszego dzieła. Może warto więc podzielić się radą z innymi śmiałkami, którzy stoją u podnóża góry i wahają się, czy podejmować trud wspinaczki? Przygotować ich nieco na wyzwania, jakim będą zmuszeni sprostać? Po burzliwej dyskusji na temat tego, na co należy zwrócić uwagę, postanowiłyśmy sporządzić poradnik dla początkującego pisarza.

  1. Przygotuj ekwipunek

Na początku trzeba się dobrze przygotować. Nie wystarczy jedynie napisać ciekawy tekst, wykreować oryginalnych bohaterów i zadbać o intrygującą akcję. Liczy się styl, sposób prowadzenia narracji, ilość i miejsce ujawnianych informacji w tekście. Nade wszystko zaś ważna jest konsekwencja, gdyż to ona sprawia, że całość jest spójna, a stworzony świat i wydarzenia wydają się realne. Tak więc, dobrze napisane dzieło to podstawa.

  1. Sprawdź wszystko

Popraw swoją książkę nie raz czy dwa, ale kilka lub nawet kilkanaście razy. A gdy to już uczynisz, poproś najbliższych, przyjaciół, by ją ocenili. Zanim wysłałyśmy naszą książkę do wydawcy, przeczytało ją parę osób i to dzięki nim, ich pytaniom i spostrzeżeniom mogłyśmy zmodyfikować „Klątwę” tak, aby cały tekst był logiczny i pozbawiony zbędnych dłużyzn. To za radą znajomej też całkowicie zmieniłyśmy oryginalne zakończenie książki, które teraz nawet nam samym wydaje się przewidywalne. W zmodyfikowanym zakończeniu zamiast sielanki, zapewniłyśmy czytelnikowi wstrząs i celowo pozostawiłyśmy niedosyt, mając tym samym nadzieję, że z ciekawości sięgnie po następny tom przygód naszych bohaterów.

  1. Wybierz odpowiednią ścieżkę

Zanim przystąpisz do rozsyłania tekstu, określ jego rodzaj i potencjalnego odbiorcę, a następnie szukaj wydawnictw, które publikują książki o podobnym profilu. Ponieważ napisałyśmy powieść dla kobiet osadzoną w realiach fantasy, starałyśmy się znaleźć oficyny zajmujące się upowszechnianiem tego gatunku. Na początek wyselekcjonowałyśmy kilkanaście miejsc, do których miałyśmy wysłać nasze dzieło. Uwzględniłyśmy także to, czy dane wydawnictwa deklarują, że przyjmują zgłoszenia debiutantów, gdyż nie wszyscy są otwarci na teksty początkujących pisarzy. Mimo że niektórzy obiecują na swych witrynach, że odpowiedzą bez względu na to czy pozytywnie czy negatywnie, to w praktyce często się zdarza, że oczekiwany mail nigdy nie nadchodzi. Trzeba więc uzbroić się w dużo cierpliwości i nie zniechęcać się, gdyż czas oczekiwania na reakcję wydawcy to minimum trzy miesiące.

  1. Określ warunki

Jeśli wydawnictwo postanawia nawiązać z tobą współpracę, otrzymasz umowę. Należy ją dokładnie przeczytać, najlepiej skonsultować z prawnikiem, a następnie negocjować warunki. Warto przemyśleć, czy będziesz chciał wydawać swoją książkę także w innym miejscu, gdyż w zależności od tego zadecydujesz, jakiej licencji udzielasz wydawnictwu – na wyłączność czy nie. Jako debiutant raczej nie wynegocjujesz zbyt wysokiej stawki dla siebie, nie zaszkodzi jednak spróbować. Zadbaj za to, by kwestie wynagrodzenia i jego wypłaty były jasno określone w umowie. Zwróć również uwagę na ustalenie odpowiedniej ilości czasu na korektę oraz konkretne określenie sposobów promowania książki. Umowę można podpisać i wysłać pocztą, ponieważ jednak ważą się tu losy twojej twórczości, według nas lepiej zweryfikować, z kim się zawiera współpracę. Na podpisanie tego ważnego dokumentu udałyśmy się do siedziby wydawnictwa – była to wyprawa z samego centrum Polski nad morze. Wolałyśmy się jednak osobiście upewnić, że wszystko będzie zrobione rzetelnie.

  1. Idź i nie zrażaj się

Po zawarciu umowy, masz chwilę na odpoczynek. To czas, kiedy nad tekstem pracuje redakcja, wykorzystaj go więc – jeśli tworzysz kontynuację lub nowy tekst – jak najefektywniej na dalsze pisanie, gdyż później możesz go nie mieć wcale. Gdy po kolejnym okresie wyczekiwania – w naszym przypadku było to prawie dwa miesiące – otrzymasz tekst po poprawkach redaktora, zaczynasz własną korektę. Musisz zdążyć z nią do określonego przez umowę terminu. Przygotuj się na to, że tekst, który otrzymasz do poprawy, może zostać znacząco zmodyfikowany, nawet sam tytuł może ulec zmianie po to, by brzmiał bardziej zachęcająco dla potencjalnego odbiorcy. Jako początkujące autorki przeżyłyśmy niemałe zaskoczenie, gdy okazało się, że powieść, w której zastosowałyśmy dwa rodzaje narracji, całkowicie przekształcono, eliminując pierwszą osobę i zostawiając tylko trzecią. Kosztowało nas to dużo pracy, aby odtworzyć pierwotną formę, gdyż nie zgodziłyśmy się na tak daleko idącą modyfikację naszego dzieła. Warto więc może także w umowie określić zakres korekty i konieczność konsultacji przy nanoszeniu zmian. To oszczędzi później czasu i wysiłku obu stronom. Musisz także wiedzieć, że może nie skończyć się tylko na jednej korekcie. Otrzymywałyśmy i odsyłałyśmy tekst do redakcji kilkakrotnie. Nieraz byłyśmy sfrustrowane, niedowierzając wprost, jak to możliwe, że ciągle znajdujemy tyle błędów do poprawy. Chciałyśmy jednak, aby nasza powieść była jak najlepsza, i chyba nam się to udało, uwzględniając pozytywne oceny recenzentów. Uzbrój się więc w cierpliwość i poprawiaj, poprawiaj, poprawiaj. To przynosi efekty.

  1. Razem raźniej, czyli poszukaj wsparcia

Gdy już redakcja zatwierdzi ostateczną formę tekstu, lada moment ukażą się jej pierwsze przedpremierowe recenzje. Warto wówczas poznać lepiej blogerów, dowiedzieć się trochę więcej na temat ich odczuć odnośnie książki, podyskutować z nimi i uzasadnić im swój punkt widzenia. To jest moment, który trzeba poświęcić na nawiązywanie kontaktów, gdyż dzięki nim na przykład może uda ci się pozyskać patronaty medialne, o ile wydawnictwo samo ci ich nie zapewniło w odpowiedniej liczbie. A im więcej, tym lepiej, gdyż tym głośniej będzie o twojej książce. Pomyśl także, czy chcesz, aby na okładce były rekomendacje. Pochlebna opinia o książce napisana przez recenzenta może zachęcić potencjalnego odbiorcę do kupna, a jeszcze lepsza jest skreślona ręką znanego pisarza. Poszukaj sposobu na nawiązanie kontaktu z kimś, kogo sam uważasz za autorytet w dziedzinie literatury. Może się okazać, że nie otrzymasz odpowiedzi na prośbę o wsparcie, ale jeśli nie spróbujesz, nic nie zyskasz. Staraj się uodpornić na negatywne opinie i krocz naprzód. I nie bój się pytać, gdyż pisarze to zwykli ludzie, tacy jak my, i większość z nich z chęcią dzieli się swoim doświadczeniem i dobrymi radami. Każdy w końcu kiedyś kroczył tą ścieżką.

  1. Pokaż się innym

Dobra książka to tylko połowa sukcesu. Druga to praca nad jej wypromowaniem. Nie wystarczy nawiązać znajomości z blogerami, pisarzami, portalami internetowymi, trzeba również zainteresować sobą odbiorców. Najlepiej jeszcze przed premierą dzieła załóż swój fanpage, zaproś do niego znajomych. Jeśli jeszcze tego nie potrafisz, naucz się tworzyć prostą grafikę komputerową, gdyż dzięki temu będziesz mógł prezentować fragmenty swojego dzieła w odpowiedniej oprawie. Przygotuj się także na robienie zdjęć i kręcenie filmów, gdyż opowiadając ludziom o swoim życiu i książce, dobrze jest zilustrować słowa. W końcu większość z nas jest wzrokowcami i prędzej przeczytamy tekst, gdy ciekawy obrazek przykuje naszą uwagę. Przede wszystkim zaś pisz! Już nie tylko powieści, ale także zapowiedzi książki dla portali, z którymi nawiązujesz współpracę, wywiady i artykuły. Nikt w końcu nie zna lepiej twojego dzieła od ciebie i nie opowie o nim tak rzetelnie jak ty. Jak uświadomiła nam jedna z życzliwych redaktorek pewnej witryny, pisarz to bardzo szeroko pojęty zawód. Przygotuj się więc, że z powieściopisarza być może będziesz musiał się przekwalifikować na dziennikarza, grafika komputerowego, fotografa czy też specjalistę do spraw marketingu i PR-u.

  1. Odpocznij chwilę, by zregenerować siły na dalszą wędrówkę

Napisanie i wydanie książki wymaga wiele trudu, poświęcenia, czasu i pracy. Trzeba się w pełni zaangażować, jeśli chce się dotrzeć na sam szczyt, nawiązać wiele znajomości i kontaktów oraz zdobyć nowe umiejętności. Później zaś można przystanąć na moment, na parę minut, by pokontemplować swoje dzieło w dniu premiery. Dobrze pocieszyć się tą chwilą, gdyż zaraz rozpocznie się kolejna wspinaczka. Walka o sprzedaż książki, docieranie do odbiorcy przez rozwieszanie plakatów i wymyślanie konkursów. Planowanie wieczorków autorskich dopiero przed nami, liczymy jednak skrycie na to, że nasz wysiłek przyniesie upragnione efekty i w przyszłości będziemy mogły prezentować czytelnikom kolejne dzieła.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą wszystkim początkującym pisarzom. Na koniec dodamy od siebie to, co uważamy za najważniejsze: rozważ, czy będziesz mieć czas na to wszystko. Jeśli pracujesz, a pisanie to twoje hobby, które uprawiasz wolnymi chwilami, zastanów się, czy będziesz w stanie na bieżąco śledzić i odpowiadać na maile, wiadomości na czatach, komentarze pod postami. Czy znajdziesz codziennie chwilę na robienie zdjęć, wpisów i umieszczanie ich na portalach społecznościowych, na śledzenie opinii na temat twojej książki, szukanie osób chętnych do współpracy i do tego na pisanie artykułów oraz innych tekstów, które pomogą w promocji twojego dzieła. Jesteśmy dwie i choć podzieliłyśmy pracę między siebie, nie jest nam łatwo sprostać temu wyzwaniu. Mamy pracę całodobową, całotygodniową i to bez urlopów, gdyż zajmujemy się obecnie wychowywaniem naszych pociech. Jednak jesteśmy zdeterminowane, by dopiąć celu i rozpowszechnić naszą powieść. Jeśli więc drzemią w tobie pokłady energii i potrafisz się dobrze zorganizować, nie wahaj się i ruszaj na podbój świata!

Monika Magoska-Suchar i Sylwia Dubielecka